Міліціонери вивели на чисту воду електронного злодія

03.04.2013 00:15

Міліціонери вивели на чисту воду електронного злодія

В наш час злочини у сфері високих технологій стають дедалі частішими. Значне місце серед цього виду злочинів займає шахрайство в банківській сфері, тобто незаконне використання банківських рахунків (в тому числі і без використання карток). Для несанкціонованого зняття грошових коштів шахраї, використовуючи певні послуги банку, отримують доступ до рахунків громадян та здійснюють свої злочинні наміри.

Наприклад, існує така процедура, як «Заміна картки через банкомат». Вона може використовуватись, якщо у клієнта банку закінчився чи закінчується термін дії зарплатної картки. Тобто, кожна особа, котра хоче замінити свою зарплатну картку, може отримати в відділенні банку нову цільову картку (цільова картка до заміни являється просто пластиком, котрий не містить ніякої інформації стосовно власника).

Цією ситуацією іноді і користуються кіберзлочинці. Так, у 2012 році співробітниками підрозділу боротьби з кіберзлочинністю УМВС Полтавщини виявлено факт «соціальної інженерії», тобто можливість отримання та доступу до персональної інформації, унаслідок людської неуважності. У ході розслідування було встановлено, що невідома особа, використовуючи можливості послуги заміни карток, за допомогою заздалегідь отриманої цільової картки, шляхом втручання в роботу електронно–обчислювальних машин (банкоматів), незаконно, без дозволу власника та уповноваженої особи, отримала доступ до особистого рахунку та в подальшому заволоділа грошовими коштами в сумі 4200 гривень, котрі належали потерпілому. За даним фактом одразу було розпочате розслідування за ознаками злочинів, передбачених частиною 2 статті 185 (Крадіжка) та частиною 1 статті 361 (Несанкціоноване втручання в роботу електронно-обчислювальних машин) Кримінального кодексу України.

Згодом працівники підрозділу боротьби з кіберзлочинністю разом із працівниками служби безпеки одного з банків встановили схему, за якою чітко діяв зловмисник та самого злодія.

Ним виявився 28-річний мешканець Полтавської області, який має економічну освіту та працював у одному з приватних підприємств на посаді спеціаліста з інформаційних технологій.

Завдяки своєчасним діям працівників міліції вдалося не лише викрити і затримати злодія, а й повернути кошти потерпілій особі.

З метою захисту інтересів громадян слід нагадати, що існують певні правила безпеки при користуванні банкоматами, дотримання яких значно ускладнює можливість здійснення злочинцями своїх протиправних намірів.

Рекомендуємо:

1. Перед використанням банкомата, огляньте його щодо наявності додаткових приладів, які не відповідають його конструкції та розташовані в місці набору ПІН – коду, та в місці (отвір), призначеному для приймання карток (наприклад, наявність нерівно встановленої клавіатури для набору ПІН – коду). У разі виявлення зазначеного не використовуйте такий банкомат.

2. Якщо клавіатура або місце для приймання карток банкомата обладнані додатковими пристроями, що не відповідають його конструкції, не використовуйте його для здійснення операцій з використанням платіжної картки і повідомте про це банк за номером телефону, який зазначено на банкоматі.

3. Не застосовуйте фізичну силу, щоб вставити платіжну картку в отвір, призначений для приймання карток. Якщо платіжна картка легко не вставляється, то не використовуйте такий банкомат.

4. Набирайте ПІН – код таким чином, щоб особи, які перебувають поруч, не змогли його побачити. Під час набору ПІН – коду прикривайте клавіатуру рукою.

5. Якщо банкомат працює некоректно (наприклад, довгий час перебуває в режимі очікування, мимоволі перезавантажується), відмовтесь від послуг такого банкомата, відмініть поточну операцію, натиснувши на клавіатурі кнопку ”Відміна” (”Отмена” чи ”CANCEL”) і дочекайтесь повернення платіжної картки.

6. Не слід проводити ніяких дій за підказками третіх осіб, а також не приймайте від них допомоги під час здійснення операцій через банкомат з використанням платіжної картки.

7. Якщо під час проведення операції через банкомат платіжна картка не повертається, то необхідно зателефонувати до банку за телефоном, який зазначено на банкоматі, та описати ситуацію, що склалася, а також звернутися з цього приводу до банку-емітента, який видав платіжну картку.

Гіперпосилання на рекомендації НБУ: http://www.bank.gov.ua/doccatalog/document?id=70904

Автор: Роман Бутко, сектор боротьби з кіберзлочинністю УМВС України в Полтавській області

Поделиться в соц. сетях
0